zaterdag

15 augustus 2009 Washington D.C.- Baltimore

dag 5
Vandaag al weer de laatste dag in Washington en tijd om verder te reizen. Gisteren nog snel even een hotel geboekt in Baltimore. Natuurlijk via Priceline en we hebben geluk want voor $ 45 boeken we een kamer in de Double Tree van Hilton in Baltimore, Maryland, die regulier op een zaterdagavond toch $ 160,= is! Vanmorgen willen we nog even langs de National Gallery of Art en langs de voorkant van het Capitool. We regelen dat de conciërge onze koffers ophaalt uit de kamer en die tot vanmiddag voor ons bewaart. Heerlijk al die service in een hotel. We lopen langs de schoenenwinkel die Esmée al de eerste dag zag, maar die we daarna niet terugvonden. Vandaag dus wel en gelijk vindt Esmée twee paar leuke schoenen, waar ze heel blij mee is. We wandelen voorts door the Old Post Office op Pennsylvania Avenue; het is echt een heel mooi gebouw en nu een leuk klein shopping center en food court. Echt iets om gezien te hebben. Vervolgens gaan we op weg naar the National Gallery of Art waar we vooral de moderne kunst even willen zien. Je kunt van de oostvleugel (klassieke kunst) onder de grond door naar het westgebouw (moderne kunst). Je loopt door de museumwinkel die werkelijk geweldig is. Je vindt er veel te veel leuke spulletjes en alleen al daarvoor zou je het museum moeten bezoeken. Aan de winkel is een restaurant gekoppeld dat via een prachtig verlichte gang is verbonden met de westvleugel. verlichting in de gang verandert voortdurend van intensiteit omdat de led-verlichting steeds op een ander plek in de gang meer of minder gaat branden; een fascinerend gezicht. De hoeveelheid moderne kunst is nogal beperkt, maar ze hebben wel verschillende vroege werken van Picasso en ze vertonen zelfs een Anton Heijboer in hun collectie.
Bij het Capitool is het drukker dan normaal en dat komt omdat er net een fietstocht is aangekomen met wielrenners die voor een goed doel geld bij elkaar hebben gefietst. De tour of hope 2009 is een initiatief dat in 2004 gestart is door Lance Armstrong die aandacht en geld vroeg voor kankerresearch. Vandaag kwam die tour aan in Washington en waar kan die beter eindigen dan bij het Capitool.
de laatste buitenbezichtiging van het Capitool wandelen we naar Union Station om te lunchen en onze huurauto op te halen. Het lijkt allemaal heel makkelijk te gaan, maar bij het reserveren is blijkbaar toch niet goed doorgegeven dat we al betaald hebben voor een volle tank benzine. Verder blijkt de auto uiteindelijk een navigatiesysteem te hebben waar we niet om gevraagd hebben. Na wat heen en weer gepraat wordt de tank benzine gecrediteerd en blijkt het Never Lost navigatiesysteem vast in de auto te zitten, dus dat is “complementairy”. Dan maar op weg in onze lichtblauwe - hoe bedenken ze zo’n kleur voor een auto - Mercury Grand Marquis LS. Hij deint echt Amerikaans over de weg en met onze Amerikaanse TomTom zijn we zo bij het hotel. Even de koffers inladen en dan op weg. Het verloopt allemaal voorspoedig en binnen drie kwartier zijn we bij ons hotel in Baltimore. Een mooie grote kamer, met een groot bed en een klein balkonnetje. En, zoals we al eens eerder bij Double Tree hebben meegemaakt, bij de incheck ontvang je vers gebakken chocoladekoekjes. Om je je thuis te laten voelen.
We besluiten om bij de haven te gaan dineren en kiezen voor McCormick en Smicks, een restaurantketen die ons in Washington is aanbevolen. Er blijken meerdere restaurants bij de haven te zijn van deze keten en we merken via het reserveringssysteem dat het ene restaurant vol zit en het andere nog redelijk wat plaats heeft. We parkeren op een plekje net buiten het centrum van de haven en ontdekken dat we maar twee uur mogen parkeren. Met de Amerikaanse eetgewoonten verwachten we dat we daar genoeg aan zullen hebben. Halverwege blijkt dat niet het geval en we overleggen even met het bedienend personeel over het opschorten van de hoofdgerechten om de meter bij te kunnen vullen. Er wordt even bedenkelijk gekeken, maar alles is te regelen. Dus loopt Jos even in de hitte heen en weer om een half uur later de maaltijd te kunnen vervolgen. We hebben garnalen als een appetizer, nemen krabsoepje en een Ceasar salade als voorgerecht, een zalmsteak en een burger als hoofdgerecht. Bij het eten natuurlijk een eindeloze refill diet cola. Als toetje nemen we echte Amerikaanse gebakjes, eentje met vruchten en cream en eentje met peanut butter en chocolade met een kopje koffie. Dat laatste is vooral uit nieuwgierigheid; het gebakje ziet er prachtig uit maar het smaakt enigszins apart. We laten het na een paar happen voor wat het is.
Bij het restaurant speelt buiten bij de haven een band en al met al is het een mooie zwoele zaterdagavond in Baltimore.

Gelukkig loopt in Amerika iedereen op gymschoenen, dus zonder enige gene leggen wij alle afstanden comfortabel af ;-)